Home away from home - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Madelon - WaarBenJij.nu Home away from home - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Madelon - WaarBenJij.nu

Home away from home

Blijf op de hoogte en volg Madelon

27 September 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Lieve allemaal,

Ondertussen heb ik al vier weken stage achter de rug en ben ik lekker van m’n twee dagen weekend aan het genieten. Omdat ik weet dat menigeen natuurlijk met smart op een nieuw verslag van mijn leven hier in de zandbak zit te wachten (waar het trouwens nog steeds 38 graden is – niet om jullie jaloers te maken daar in het regenachtige, koude Nederland maar goed), heb ik de tijd genomen om jullie weer een update te schrijven.

De afgelopen vier weken waren gevuld met dagen waarop ik kennis heb gemaakt met vele nieuwe mensen uit diverse culturen, lange en soms vermoeiende dagen heb gewerkt in verschillende afdelingen in het Sheraton, maar ook leuke avonden en weekenden heb doorgebracht met m’n Nederlandse medestudenten en wat meer de toerist heb uitgehangen in Abu Dhabi.

Laat ik maar beginnen bij het begin, dat ik (zoals jullie al weten) heb gemaakt als operator in het Guest Service Centre. Twee weken lang telefoontjes beantwoorden, gasten te woord staan, doorverbinden, de ‘Sheraton language’ leren kennen en gelachen met m’n collega’s daar. Van leuke Nederlandse gasten te woord staan tot Arabieren die niet te verstaan zijn tot ongeduldige mensen die niet snappen dat een trainee net iets meer tijd nodig heeft om het juiste antwoord te geven. Al met al, een leerzame tijd daar gehad en ook meteen gebruik gemaakt van ‘Opera’ en ‘Starguest’, de programma’s en computersystemen waar het hotel mee werkt. Hoe m’n Filipijnse collega’s een baan aan de operator volhouden vraag ik me nog steeds af, want na twee weken had ik het écht wel gezien en was ik blij dat ik mijn stage kon vervolgen in een andere afdeling.

De derde week was dus tijd voor verandering en heb ik een weekje meegelopen in Housekeeping. De eerste dag heb ik zelf kamers schoongemaakt en toen viel me toch wel even op dat Arabische gasten (geen (voor)oordelen, maar echt) bepaald niet de netste gasten zijn en hun hotelkamer achterlaten alsof er een bom ontploft is; rondslingerende pruiken, glitters en make up resten overal en nergens en handdoeken en beddengoed door de hele kamer te vinden. Door het schoonmaken van de kamers heb ik wel een goed beeld gekregen welke faciliteiten mijn hotel per soort kamer biedt. De tweede dag moest ik de publieke ruimtes mee schoonmaken. Nou ja, schoonmaken… Eerder een dag vol verveling. Ik liep daar netjes in pak met een housekeepster mee en mocht van haar zelf niks doen, dus heb ik de hele dag gekeken naar hoe zij langzaam en ongemotiveerd haar werk deed, de vloer veegde en dweilde en wc’s poetste. Dit maakte me toch ook duidelijk dat dit soort werk een van de laatste dingen is die ik later wil doen en dit motiveert me nog extra om verder te studeren. Het grappigste van alles was nog wel dat ik op een gegeven moment zelfs werd aangesproken met de vraag of ik een nieuwe manager was die de kwaliteiten van het personeel controleerde, terwijl ik juist hier ben als trainee om te leren en zoveel mogelijk inzicht te krijgen in de verschillende afdelingen in het hotel. De overige dagen in housekeeping mocht ik meelopen met de supervisors om de kamers te controleren, te helpen in de back office en de communicatie tussen receptie, housekeeping supervisors en housekeepers te regelen en kreeg ik informatie over alle ‘policies’ en controles die gelden in deze afdeling.

Na kennis gemaakt te hebben met het Operating department en de Housekeeping, was het de afgelopen week mijn beurt om een kijkje te nemen bij het Reservations department. Hierbij komt eigenlijk veel meer kijken dan ik had verwacht, gezien het onder andere verbonden is met Revenue Management en Sales & Marketing. Helaas heb ik me deze week af en toe verveeld, doordat ik alleen zelf de boekingen van Booking.com en Expedia mocht invoeren en bevestigen en verder met de vaste ‘reservation agents’ de hele dag moest meekijken hoe zij te werk gingen. Omdat ik iemand ben die zich al snel verveelt, kan ik je zeggen dat werkdagen dan écht heel lang duren. Gelukkig kreeg ik wel de kans om kort uitleg te krijgen over het reilen en zeilen van het revenue management en mocht ik de presentatie over het budgetplan 2014 bijwonen. Dit alles door de director of revenue, en wat een geweldige man is dat! Hij is heel vriendelijk, heeft heel veel interesse voor zijn vak en vindt het fantastisch om dit te delen met anderen. Waarschijnlijk mag ik zelfs tegen het eind van mijn stage nog een of twee weken revenue management met hem meelopen, zodat ik hierin meer inzicht en informatie krijg, wat me alleen maar ten goede zal komen in het vervolg van mijn studie.

Naast mijn lange werkdagen, maak ik natuurlijk ook tijd vrij om te zien wat Abu Dhabi zoal biedt en voor leuke en ontspannende momenten met Nederlandse medestagiaires. Zo ben ik naar de Sheikh Zayed Grand Mosque geweest, heb ik een bezoekje gebracht aan de Etihad Towers met uitzicht over de stad, heb ik rondgestruind door straten en buurten die ik nu niet meer terug zou kunnen vinden, heb ik enkele ‘malls’ en ‘souks’ bezocht en heb ik genoten van het lange, witte strand en in de warme zee (die dus helemaal niet zorgt voor afkoeling). Daarnaast zijn we regelmatig ’s avonds of in het weekend ook in voor een hapje en een drankje, bezoeken we dus weer een restaurant, een ladiesnight (met gratis cocktails, jaja) of een club om op stap te gaan. Allemaal heel leuk en gezellig, maar als ik ga kijken naar alle uitgaven die ik tot nu toe al heb gedaan is het alleen wat minder leuk en gezellig voor mijn portemonnee…

Maar goed. Nu ik eenmaal helemaal gewend ben aan deze nieuwe ervaring in m’n leven, mijn eigen kamer, het ritme van mijn vijfdaagse werkweek, op den duur ook genoeg genieten en ontspannen en ik zelfs mijn Emirates ID heb gekregen en dus officieel inwoner ben van de Emiraten, kan ik wel zeggen dat dit voor mijn stageperiode aanvoelt als ‘home away from home’. Ondanks dat ik het hier prima naar mijn zin heb, kan ik ook genieten van de momenten op skype om even lekker bij te praten over alles wat los en vastzit, zowel hier als in het heuvelland, en zie ik er met smart naar uit iedereen over 18 weken weer reallife te mogen zien in Nederland! Maar voor nu staat me nog dik 4 maanden een hele leuke en leerzame stageperiode te wachten aan de Front Office.

Ma’aa al salaama

Liefs,

Madelon



P.s. enkele foto's heb ik een of twee weken terug geüpload en zijn te vinden bij mijn vorige reisverslag.

  • 28 September 2013 - 19:10

    Marian :

    home away from home.......
    Geweldig dat je het zo naar je zin hebt.
    Genoten van je verslag , op naar het volgende!
    We blijven je volgen!
    Dikke poen van ons allemaal en een knuffel van Sjors.

  • 30 September 2013 - 11:54

    Helma Severeyns:

    Lieve Madelon,

    Na enkele dagen Berlijn en nu weer "omkomen in het werk", maak ik tussen twee brieven door even tijd om ook via deze weg te reageren naar aanleiding van je nieuwe reisverslag.
    Natuurlijk "appen" we elke dag en skypen we zo'n twee a drie keer in de week (waarbij altijd mijn standaardvragen zijn: hoe gaat het met je en heb je genoeg en gezond gegeten), maar de wijze waarop je ons telkens weer verrast met je reisverslagen, nodigt uit om ook via dit forum even contact met je te hebben. (Trouwens, ik lees de verslagen geregeld nog een keer door en vind het dan ook leuk om de nieuwe reacties die geplaatst zijn door te nemen.)

    Fijn om te zien dat je je als "Sjömmerts mädsje" zo goed handhaaft in die warme zandbak, in een totaal andere cultuur en omringd door zo veel mensen uit diverse landen.
    En eerlijk gezegd, had ik niet anders verwacht.

    Vier weken zijn al om en, mede door het vele contact dat we hebben, zijn deze omgevlogen.

    Leer en geniet met volle teugen van deze mooie tijd.
    إقض يوم جيد مع السّلامة

    mama



  • 25 Oktober 2013 - 23:58

    Marlies Frankemolle:

    Ha Madelon,
    Een late reactie, maar ik heb net gebeld met je Moeder. En zoals het moeders betaamt, vraagen we altijd naar elkaars kinderen. Wat een vrolijk verslag schrijf je. ik hoor ook dat je allemaal leuke dingen doet en het daar lekker warm is. en ook dat je hard moet werken!!
    Hier kleurt de herfst alle bladeren prachtig. Die verandering van de seizoenen zul je misschien wel missen.
    geniet nog van deze mooie tijd.
    Hartelijke groet, Marlies Frankemolle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Madelon

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 8940

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 31 Januari 2014

Abu Dhabi

17 September 2011 - 11 December 2011

Malta

11 Juli 2010 - 04 Augustus 2010

Nepal

Landen bezocht: